Telefoonabonnementen en smartphones voor zorgprofessionals

Veilig en betrouwbaar mobiel internet via VvAA Mobiel

Als klant van VvAA Mobiel maakt u gebruik van het mobiele netwerk van KPN. Mobiel internet wordt steeds belangrijker. Daarom beschermt KPN u en het netwerk met beveiligingsmaatregelen en waarborgt het de dienstverlening door capaciteit (beschermende) maat­regelen.

Sinds 1 januari 2013 is in de Telecommunicatiewet het onderwerp Netneutraliteit opgenomen. Dit betekent o.a. dat er binnen de internettoegangsdienst niets geblokkeerd mag worden en dat verschillende verkeersstromen gelijk behandeld moeten worden. Hierop zijn tevens uitzonderingen benoemd.

Zo mag de snelheid bij netwerkcongestie worden beperkt mits daarbij gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld. Ook mag een internet aanbieder onder voorwaarden ongevraagde communicatie en ander kwaadaardig internetverkeer blokkeren. Tenslotte mag ten uitvoering van een wettelijk voorschrift of rechterlijk bevel de toegang worden belemmerd.

In het vervolg van dit stuk leggen we u graag uit in hoeverre en waarom KPN gebruik maakt van de genoemde uitzonderingsmogelijkheden en wat u daar als gebruiker van merkt.

Beveiliging van de internetverbinding  en randapparatuur

Op het KPN netwerk wordt een zogenaamde firewall voor inkomend verkeer toegepast op mobiele internet diensten. De firewall voorkomt dat derden ongevraagd data naar uw mobiele aansluiting  kunnen sturen en daarmee ongewenste dataverkeer- en kosten voor u veroorzaken. Daarnaast houdt de firewall andere bedreigingen vanuit het internet tegen.

Bescherming tegen DDOS aanvallen

Als er een DDOS (Distributed Denial Of Services) aanval vanaf internet op het KPN netwerk plaatsvindt, kan KPN ingrijpen door het kwaadaardige verkeer selectief te onderscheppen. Daarbij kijkt KPN naar patronen om kwaadaardig verkeer van legitiem verkeer te kunnen onderscheiden en te blokkeren. Hiermee beschermt KPN zijn netwerk en is er geen risico op onderbreking van de dienstverlening voor u.

Tegengaan van ongevraagde berichten (spambestrijding)

Wereldwijd is een groot deel (geschat wordt wel meer dan 90%) van het e-mailverkeer ongewenst verkeer. KPN en u hebben er groot belang bij dat er maatregelen worden getroffen om deze ‘spam’ zoveel mogelijk van het netwerk te weren. Niet alleen wordt daarmee voorkomen dat e-mailboxen ongewenst snel vol raken, maar als uit een netwerk veel spamberichten worden verspreid zullen andere netwerkaanbieders in de wereld ertoe overgaan al het e-mailverkeer van dat netwerk te blokkeren (‘blacklisting’). KPN treft daarom maatregelen om zoveel mogelijk spam tegen te gaan.

Veel internet service providers blokkeren standaard Poort 25 en dus mail vanuit het internet om de verspreiding van spam tegen te gaan. Poort 25 wordt gebruikt door e-mailprogramma’s  zoals Outlook om mail te versturen via een mailserver (SMTP). Om u als mobiele klant van KPN toch de mogelijk te bieden e-mailberichten te versturen vanuit uw account op uw smartphone, zorgt KPN voor aflevering van mail, ontdaan van spam, voor ruim 200 van deze internet service provider mail servers. KPN blokkeert dus geen Poort 25 t.b.v. mail vanuit de mobiele telefoon.

Het uitgaande e-mailverkeer naar de SMTP server van KPN is niet geblokkeerd tenzij KPN spam of “abuse” detecteert.  Net als bij de bescherming tegen DDOS aanvallen kan KPN ingrijpen door het spamverkeer selectief te onderscheppen. Daarbij kijkt KPN naar patronen om spamverkeer van legitiem e-mailverkeer te kunnen onderscheiden en te blokkeren.

Maatregelen om capaciteit te waarborgen

Indien er een hoge piek in het internetverkeer optreedt, kan het voorkomen dat er congestie optreedt. Ook bij een storing in (een deel van) het netwerk kan het voorkomen dat er minder capaciteit beschikbaar is en er congestie optreedt. Congestie kan verschillend worden ervaren, naast het gebruikersverkeer (data en spraak) is er ook signalering nodig. Dit is nodig om een verbinding tot stand te brengen en zal volgens de standaard, waar nodig, voorgaan om communicatie mogelijk te maken op de stromen van spraak en data. Binnen het internetverkeer maakt KPN echter geen onderscheid in verkeersstromen.

Vanwege de schaarste aan internetadressen (van het type IPv4) veroorzaakt door de groeiende behoefte aan mobiel internet en om de capaciteit van internettoegang zo goed mogelijk te optimaliseren past KPN een technologie toe om efficiënt met deze schaarste om te gaan (de technologie heet “Carrier Grade NAT”) op haar mobiele internetdiensten.

Gebruik van internationale standaarden

KPN streeft naar een zo goed mogelijke dienstverlening. KPN investeert daarom in een mobiel netwerk dat is ingericht volgens de geldende internationale technische standaarden. Volgens die standaarden worden spraak (traditionele telefonie) en de zogenaamde signalering (noodzakelijke uitwisseling van gegevens tussen netwerk en randapparaat om de dienst mogelijk te maken, inclusief sms) anders behandeld dan de data (internet) dienstverlening.

Zie voor de internationale standaarden, bijvoorbeeld de volgende websites:

In het GSM (‘2G’) radionetwerk betekent dit dat er in het radionetwerk tijdsloten worden toegewezen aan signalering, spraak en data. In het UMTS (’3G’) en het LTE (‘4G’) radionetwerk betekent dit dat spraak in een andere Quality of Service (QoS) klasse wordt ingedeeld dan data (ETSI 3GPP TS 23.107).

Bij mobiele netwerken is er vooraf geen speciale capaciteit gereserveerd voor klanten in het (radio)netwerk. De capaciteit wordt altijd gelijk verdeeld onder klanten die het netwerk gelijktijdig gebruiken. KPN bepaalt de noodzakelijke capaciteit van het mobiele netwerk op basis van het verwachte gebruik. Dit wordt bepaald aan de hand van verwachte aantal klanten en de trend in het waargenomen piekverkeer. Uitbreidingen worden tijdig opgestart binnen de capaciteits- en planningsrichtlijnen.

Naleving wettelijke verplichtingen

Tot slot zorgt KPN voor uitvoering van wettelijke maatregelen zoals het instellen van datalimieten bij dataroaming en de uitvoering van gerechtelijke bevelen.

VvAA mobiel klanten met een mobiel abonnement kunnen deze ook gebruiken in de EU en de rest van de wereld.  Het is verplicht om het internet gebruik in het buitenland standaard voor iedere klant te blokkeren bij het passeren van de €50 excl. btw limiet aan datakosten als gevolg van een wettelijke maatregel. Klanten worden per SMS geïnformeerd over het naderen en passeren van de limiet en kunnen deze blokkade ongedaan maken door het sturen van een SMS aan 1330.

KPN zal toegang tot bepaalde sites nooit blokkeren tenzij een gerechtelijk bevel daartoe dwingt.